گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مطرح شدن بحث حق استفاده از اطلاعات کاربران بعنوان ابزاری تجاری موضوعات متفاوتی را میان اقشار مختلف مطرح نموده که حاکی از نگرانی‌هایی پیرامون تجاوز به حریم خصوصی افراد و وجود امکان سوء‌استفاده از این اطلاعات توسط این کمپانی‌های بزرگ می‌باشند. پرونده‌های قضایی بسیاری پیرامون رعایت نشدن حقوق کاربران بمنظور محافظت از حریم خصوصی آنها در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده که نتیجه آن تعیین شدن اصول و قوانینی برای نحوه استفاده از اطلاعات کاربران است.

مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی

اکنون بر اساس قوانین فیسبوک شما نمی‌توانید بر روی ردپایی که در فضای عمومی از خود بجا می‌گذارید کنترلی داشته باشید، ولیکن کنترل بسیار زیادی بر روی سایر اطلاعات خود دارید که در صورت تمایل می‌توانید دسترسی سایرین به آنها را غیرممکن نمایید. نکته اینجاست که ربات‌های نرم‌افزاری فیسبوک می‌توانند با استفاده از تمامی اطلاعاتیکه شما در این شبکه اجتماعی وارد می‌کنید اقدام به تصمیم‌گیری درباره نوع تبلیغاتی که می‌خواهد به شما نمایش داده شود تصمیم بگیرند. این مسئله از آنجایی سبب نقض حریم خصوصی شما نمی‌شود که هیچ انسانی در این مراحل دخیل نمی‌شود و همه چیز بصورت خودکار صورت می‌پذیرد. اکنون در صورتیکه فرد یا گروهی برای کاربران فعال در منطقه جغرافیایی و سلایق مشابه شما تبلیغی به فیسبوک سفارش داده باشد، شما آنرا مشاهده خواهید کرد. این بدان معنیست که اگر شما تبلیغی مشاهده نمی‌کنید پس اطلاعات شما هنوز کاربردی برای ربات‌های فیسبوک نداشته است و هیچ معنای دیگری ندارد. همچنین شما نیز در زمان ورود به فیسبوک توافق نموده‌اید که در ازای عدم نمایش تبلیغات توسط فیسبوک در حالتی بجز حالت تبلیغات بومی، اطلاعات خود را در اختیارش قرار دهید تا بتواند از طریق آن ضمن کسب درآمد اقدام به برقراری ارتباط هر چه بهتر میان شما و گروه‌های مورد علاقه شما نماید.

محیط شبکه‌های اجتماعی بسیار مشابه خیابان‌های شهر است.

محیط شبکه‌های اجتماعی بسیار مشابه خیابان‌های شهر است.

حال اکثر شبکه‌های اجتماعی بصورت رایگان امکان دسترسی به خود را فراهم نموده‌اند و در ازای آن با استفاده از اطلاعات کاربرانشان اقدام به کسب درآمد می‌کنند. در کنار شبکه‌های اجتماعی گوگل و یاهو نیز با تغییر قوانین استفاده از سرویس‌های خود اقدام به استفاده مشابه از اطلاعات کاربران خود نمودند، اما مشکل اینجا بود که ایندو از اطلاعات درون صندوق پست‌الکترونیک شما برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کردند که خود بخشی از حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود.

مارکتینگ در حریم خصوصی افراد

شاید برخی اعتقاد داشته باشند که در اینترنت چیزی به اسم حریم خصوصی وجود ندارد، اما در حقیقت با شکل گیری شبکه‌های اجتماعی بخش‌های حاوی اطلاعاتی که مخاطب آنها شخص شما می‌باشید حریم خصوصی شما محسوب می‌شوند. برای مثال زمانیکه شما در سرویس اورنوت یادداشتی برای خود می‌گذارید و همچنین وقتی با استفاده از ایمیل با دیگران ارتباط برقرار می‌نمایید و یا در دراپ‌باکس خود اطلاعاتی را بارگذاری می‌کنید در حقیقت در حال شکل دادن به حریم خصوصی خود هستید.

محافظت از حریم خصوصی شما بر عهده شخص شماست.

محافظت از حریم خصوصی شما بر عهده شخص شماست.

رسیدگی به مشکل قانونی استفاده از اطلاعات موجود در حریم خصوصی افراد نیز چندی پیش با استناد به اصولی مشابه عملکرد شبکه‌های اجتماعی مرتفع شده است، اما گوگل با توجه به مسائل حقوقی مرتبط با جستجوگر خود و سایر سرویس‌هایش اقدام به اعمال برخی محدودیت‌ها برای نمایش تبلیغات در بخش‌های مختلف سرویس‌های خود نموده است. سختگیرانه‌ترین این محدودیت‌ها بر روی تبلیغات نمایش داده شده در صندوق پست‌الکترونیک جیمیل اعمال می‌شوند که سبب می‌شوند تا هرگز تبلیغاتی مربوط به سرویس‌ّهای حول محور مسائل جنسی، مشروبات الکلی، مذاهب و ادیان، نژاد‌ها و تیره‌های مختلف، سیاست، بهداشت و درمان، قمار و شرط بندی، خدمات حقوقی، اقتصادی، تناسب اندام، سرویس‌های گوگل، پذیرش سرپرستی، کفن و دفن، جلوگیری از خودکشی، نرم‌افزار‌های مانیتورینگ دیجیتال، ترک اعتیاد، سرویس‌های امنیتی، وام و ربا، روح و روان و همچنین بسیاری موارد دیگر به شما نمایش داده نشود.

مشاهده برخی تبلیغات در حریم خصوصی احساس بدی به مخاطب منتقل خواهد کرد.

مشاهده برخی تبلیغات در حریم خصوصی احساس بدی به مخاطب منتقل خواهد کرد.

شاید جالب باشد که بدانید استفاده از اطلاعات معرف فرد یا Personally Identifiable Information که با PII نمایش داده می‌شود از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای گوگل ایجاد نخواهد کرد، اما بگفته مسئولان این شرکت آنها تمایلی به تاکید بر این نکته که می‌توانند از طریق محتوای صندوق پستی شما به گرایشات شخصی شما پی ببرند ندارند و بهمین دلیل استفاده از این اطلاعات را برای تبلیغ در سرویس‌های خصوصی گوگل بمانند جیمیل، کیپ، درایو و فوتوز ممکن نخواهند ساخت. امکان تبلیغات با استفاده از اطلاعات کاربران سرویس‌های گوگل بدین صورت مدیریت می‌شود که شما می‌توانید تبلیغات با اهداف خصوصی‌تر را از طریق سرویس Adwords و یا تبلیغات نمایش داده شده در محیط جستجوگر نمایش دهید اما تبلیغ در محیط خصوصی فرد ممکن نیست. شاید بهترین نمونه اینگونه تبلیغات را بتوان در سیستم‌عامل اندروید مشاهده کرد که علیرقم درآمد زایی بالای آن برای گوگل شما هرگز متوجه حضور مستقیم آن نمی‌شوید و این برنامه‌هایی که نصب می‌کنید هستند که تبلیغات را به شما نمایش می‌دهند، پس بدین صورت شما هرگز تهدیدی از سوی گوگل برای حریم خصوصی خود احساس نخواهید کرد. شاید این نشان دهنده الگویی جدید از نحوه احترام به حریم خصوصی افراد در آینده به همگان ارائه دهد تا بتوانند از تصویری که داستان‌های علمی تخیلی بمانند تاجران فضا از تبلیغات در آینده برای همگان ترسیم نموده‌اند فاصله داشته باشد.

دیدگاهی بگذارید