چند سالی است که صحبت درباره اینترنت بدون اسپم در گوشه و کنار وب فارسی بگوش می‌رسد که تنها شامل ایمیل‌های ناخواسته نمی‌شود و قصد دارد تا از نمایش داده شدن پنجره‌های ناخواسته پاپ‌آپ و همچنین دریافت پیام‌های تبلیغاتی از طریق شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی نیز جلوگیر نماید. در این میان همه به نوبه خود تلاش می‌کنند تا با استفاده از تاکتیک‌های پدافند عامل اقدام به جلوگیری از انتشار اسپم نمایند که در نتیجه آن روش‌های پدافندی غیرعامل بکلی از یاد رفته‌اند.

مشکل استفاده از راهکار‌های پدافندی فعال

مشکلی که روش‌های پدافند عامل دارند را می‌توان در واکنش‌های گروه‌های تبلیغاتی بر علیه آنها مشاهده کرد که در نهایت به بی‌اثر شدن آنها خواهد انجامید. برای اینکه موضوع را بتوان بهتر درک نمود بایستی آخرین اقدام فعال که سیستم جلوگیری از نمایش تبلیغات در گوشی‌های هوشمند آیفون و اندروید است را در نظر گرفت که با عکس‌العمل شدید سایت‌ مجله فوربس و برخی دیگر مواجه شد، زیرا در زمان ورود به سایت از شما درخواست می‌شود تا پیش از ورود این امکان را غیرفعال نمایید. در کنار این واکنش به جلوگیری از نمایش تبلیغات میزان استفاده وبلاگ‌ها از تبلیغات اسپانسر شده یا بومی نیز چند برابر شده است که هیچ راهکاری برای جلوگیری از نمایش آنها وجود ندارد.

صفحه خوش‌آمد گویی فوربس

صفحه خوش‌آمد گویی فوربس

مسئله اینجاست که تنها منبع درآمد بسیاری از نشریات تبلیغات آنهاست و در صورتیکه آگهی‌های صفحات نیازمندی‌ها و سایر تبلیغات وجود نداشته باشند، هیچ نشریه‌ای قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. همین موضوع شامل وبلاگ‌های نشریات در فضای مجازی نیز می‌شود که عدم استفاده از تبلیغات برای بقا در دنیای سرمایه‌داری را دچار چالش می‌کند. همین مسئله تلاش برای بقای تبلیغات آنلاین و ارتقاء آنرا افزایش داده است و اکنون پس از سال‌ها تکامل و رشد این صنعت به جایگاه فعلی رسیده‌ایم که در جهان کمپین‌های تبلیغاتی بصورت هدفمند پیاده‌سازی می‌شوند و هدف اصلی بهبود نتیجه نهایی از نمایش تبلیغات در نظر گرفته می‌شود و نه فاکتور‌های آماری که تنها سبب آلودگی بصری می‌شوند.

تصمیم گیری در چنین شرایطی ممکن نیست

تصمیم گیری در چنین شرایطی ممکن نیست

در این میان تلاش برخی دیگر برای مخفی نگاه داشتن اطلاعات ساده‌ای همچون صفحاتیکه بررسی نموده‌اند و یا حذف کوکی‌ها منجر به استفاده از منابع بی‌کیفیتی از اطلاعات شده است که برای گذران امورات خود از تبلیغات به ناشیانه‌ترین شیوه ممکن استفاده می‌کنند. نتیجه اینگونه رفتار‌ها آن خواهد شد که تبلیغات هدفمند مختل شده و تبلیغاتی نامربوط به شما نمایش داده می‌شود که ناشی از رفتار نا‌مناسب بهنگام استفاده از اینترنت است.

راهکار منفعل مقابله با اسپم در اینترنت

شاید اگر تلاش‌های افراد برای جلوگیری از نمایش تبلیغات وجود نداشتند هرگز فیسبوک نمی‌توانست با شعار عدم نمایش تبلیغات اقدام به جذب مخاطب نماید و کسی برای پیشرفت شیوه‌های کسب درآمد بر روی داده‌کاوی سرمایه گذاری نمی‌نمود شاید هرگز تلویزیون کابلی و اینترنتی به بهانه نمایش ندادن تبلیغات نمی‌توانستند بصورت کنونی به فعالیت خود ادامه دهند.

شبکه نتفلیکس بر اساس برنامه‌هایی که تا کنون بدانها علاقه نشان داده‌اید برای شما برنامه جدید پیشنهاد می‌دهد.

شبکه نتفلیکس بر اساس برنامه‌هایی که تا کنون بدانها علاقه نشان داده‌اید برای شما برنامه جدید پیشنهاد می‌دهد.

اکنون زمانیکه شما نسبت به برنامه تلویزیونی خاصی علاقه نشان می‌دهید شبکه‌های ارائه دهنده تلویزیون اینترنتی با خرید محتوای تصویری مشابه و نمایش آنها به شما در ازای آبونمانی مشخص نمی‌توانستند به تداوم رشد صنعت سینما و تلویزیون کمک کنند. متعاقب آن در زمانیکه شما به محتوای خاصی علاقه نشان می‌دهید این گوگل و فیسبوک هستند که به شما صفحات مرتبط با آن محتوا را پیشنهاد می‌دهند تا بدون اینکه اختلالی در تجربه بصری شما بوجود آید به صفحه تولیدکننده کالای مورد نظر خود راهنمایی شوید.

آمازون بر اساس رفتار شما کالایی را برای شما می‌فرستد تا برای خود بخرید.

آمازون بر اساس رفتار شما کالایی را برای شما می‌فرستد تا برای خود بخرید.

جالب است بدانید که مایکروسافت، یاهو و گوگل با بررسی خودکار اطلاعات ایمیل شما در صورت یافتن محتوای متناسب اقدام به نمایش تبلیغات در اینباکس شما می‌نمایند. از سایت‌های امنیتی بسیاری در زمینه نحوه شناسایی ایمیل‌های مزاحم فعالیت می‌کنند که با کمک به این سه کمپانی از ورود ایمیل‌های اسپم از منابع مشکوک به صندوق ورودی پست الکترونیک شما جلوگیری می‌کنند و اکنون بررسی خودکار محتوای ایمیل‌ها قوانین سختگیرانه‌ای برای نوع محتوای مناسب برای نمایش در ایمیل اعمال می‌کند که شانس ورود آنها را حتی از منابع موثقی بمانند میل چیمپ یا میلرلایت را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

 حجم بالای ایمیل‌های اسپم شده در سال‌های اخیر حاصل دسترنج محققین است.

حجم بالای ایمیل‌های اسپم شده در سال‌های اخیر حاصل دسترنج محققین است.

دلیل عدم استفاده از راهکار‌های منفعل

اکنون می‌دانیم که دنیای تبلیغات در حال حرکت به سوی هدفمند شدن است و در صورت استفاده مناسب از ابزار، مخاطب هرگز با تبلیغات مزاحم روبرو نخواهد شد، اما چرایی اینکه در عصر تکنولوژٰی هنوز چنین تبلیغاتی وجود دارند مطرح نشده است. یکی از دلایل عدم استفاده از تبلیغات هدفمند عدم وجود کاربر و یا مخاطب کافی در شبکه‌های سازمان یافته‌ای بمانند توییتر یا فیسبوک و همچنین عدم استفاده از ایمیل توسط کاربران اینترنت برای مکاتبات خود است که سبب آن گشته تا کانال‌های تبلیغاتی به رسانه‌های منسوخ و یا تکامل نیافته‌ای بمانند پیامک و یا شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی محدود شوند. دلیل عدم مراجعه به این رسانه‌ها توسط مخاطب عدم وجود محتوای آموزشی مناسب از یک طرف و تمایل نداشتن افراد به فراگیری نحوه کار با ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی بدلیل عدم وجود انگیزه لازم برای فعالیت مثبت در این راه است.

در شبکه‌های اجتماعی اشتراک اطلاعات نیز به اندازه نمایش آنها اهمیت دارد.

در شبکه‌های اجتماعی اشتراک اطلاعات نیز به اندازه نمایش آنها اهمیت دارد.

دلیل دیگری که سبب عدم استفاده از راهکار‌های منفعل شده است تصور اشتباه از امنیت است که استدلال می‌کند ایمیل و شبکه‌های اجتماعی بسیار خطرناک‌تر از شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی است. برای یک لحظه تصور کنید که شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل با توجه به حجم بالای مخاطبین آن به چه حجمی از منابع برای مدیریت آنها نیاز دارند و بخش اعظمی از این هزینه تنها بواسطه تبلیغاتی تامین می‌شود که اطلاعات شما آنرا ارزشمند نموده است. حال اینکه بزرگترین قطب‌های دنیای اینترنت چرا بایستی از نقطه نظر امنیتی بسیار ضعیف‌تر از پیام‌رسان‌های اینترنتی و پیامک باشند تصمیمی است که توسط عوام در موردش نظرات بسیاری داده شده است. شاید جالب باشد که بدانید با رشد تکنولوژی دسترسی به رمز‌گشای سخت‌افزاری شبکه‌های نسل دوم بسیار آسان می‌باشد و تکلیف شبکه‌هایی مثل تلگرام و یا وایبر که از رمزنگاری اختصاصی و غیر استاندارد خود بهره می‌برند نیز بسیار روشن است.

شاید مهمترین دلیل عدم استفاده از راهکار‌های منفعل تمایل گروه‌های فعال در بخش اقتصاد و تبلیغات به مشاهده تغییر بصورت لحظه‌ای باشد که سبب شده تا دیدن یک SMS بسیار با اهمیت‌تر از فعالیت تبلیغاتی با استراتژی بلند مدت و بدون اثر مستقیم جلوه نماید. این بدان معنی نیست که استفاده از اس‌ام‌اس و یا پیام در تلگرام، واتزاپ و یا وایبر اهمیت ندارد، بلکه درک این موضوع است که این ابزار مختص دستیابی به اهداف کوتاه مدت هستند و در صورتیکه اهداف بلند مدت تنظیم شده باشند، این حجم استفاده از پیام‌های تبلیغاتی بی‌معنی خواهد بود. معضل زمانی نمود پیدا می‌کند که استارت‌آپ‌هایی مثل بامیلو و یا دیجی‌کالا علیرقم تمام نواقص و موانعی که بر سر راه خود داشتند از استراتژی‌های بلند‌مدت برای کسب و کار خود بهره بردند ولیکن سایرین تنها موفقیت نهایی آنها را دیده و تصور می‌کنند با افتتاح فروشگاهی ساده می‌توانند به چنین موفقیتی از طریق پیامک دست یابند.

عموم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک از استراتژی کوتاه مدت بهره می‌برند.

عموم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک از استراتژی کوتاه مدت بهره می‌برند.

در نهایت بهانه‌ای که برای عدم استفاده از تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی بیان می‌شود، پیچیدگی دسترسی به تبلیغات در آنها بخاطر عدم امکان پرداخت اینترنتی است که البته با توجه به هزینه‌های بالایی که شرکت‌ها برای تبلیغات می‌کنند استفاده از آنها برای شرکت‌های تبلیغاتی چندان مشکل نخواهد بود، زیرا متخصصین فعال در زمینه خرید اینترنتی وجود دارند که امکان استفاده از ابزار استاندارد و بین‌المللی را برای همگان فراهم می‌کنند. باور این نکته که عده‌ای برای تبلیغ فروش جم کلش آف کلنز می‌توانند از سرویس‌های بین‌المللی استفاده کنند ولی فعالان اقتصادی قادر به استفاده از آنها نیستند برای شخص بنده مشکل است.

نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از اسپم

بیایید اندکی خوشبین باشیم، زیرا در صورتیکه تلاش‌های فعالان فناوری برای جلوگیری از نقایص اینترنت وجود نداشتند هرگز به این نقطه از تکامل نمی‌رسیدیم که بخواهیم درباره امکان آزادی از دست پیام‌های مزاحم سخن بگوییم، اما شاید بهتر باشد که تلاش خود را برای آگاه‌سازی بیشتر و بهتر هموطنانمان درباره نحوه استفاده صحیح از اینترنت بیشتر کنیم تا در آینده با مشکلات مشابه مواجه نشویم.

دیدگاهی بگذارید