تکنولوژی Virtual Reality که به اختصار VR گفته می‌شود بمعنی واقعیت مجازی می‌باشد که توجه آن بر روی شبیه‌سازی محیط برای کاربران به نحوی است که بتوانند با محیط مجازی در ارتباط بوده و احساس حضور در مکانی دیگر را تجربه کنند. رشد این تکنولوژی در سال‌های اخیر با سرعتی بوده است که در برخی مواقع کاربرد‌های نوین اهمیت وجود آن را روشن ساخته و انگیزه‌ای برای گروه‌های توسعه‌دهنده شده است که امکان دسترسی به آن را هر چه سریعتر برای همگان فراهم نمایند. حال با در نظر داشتن نقش این تکنولوژی در آینده صنعت سرگرمی فعالیت‌های گروه‌های مختلف را پیرامون آن بررسی نموده و به نقش آن در آینده مارکتینگ کشور خواهیم پرداخت.

عینک واقعیت مجازی گوگل

دسترسی به تکنولوژی واقعیت مجازی

شاید بهرمندی از تجهیزات حرفه‌ای واقعیت مجازی هزینه بالایی داشته باشند، ولیکن گوگل در سال ۲۰۱۴ میلادی اپلیکیشنی را برای تجهیزات اندروید و آیفون توسعه داد که به عوام این امکان را می‌داد که بتوانند از گوشی هوشمند خود بعنوان یک عینک واقعیت مجازی و حتی واقعیت افزوده بهره بگیرند. تنها ابزاری مورد نیاز برای استفاده از این اپلیکیشن رایگان یک عینک مقوایی می‌باشد که با استفاده از دو لنز با فاصله کانونی چهل و پنج میلیمتر تصاویر را نمایش دهند. سهولت استفاده از این تکنولوژی و همچنین رایگان بودن آن گروه‌های تبلیغاتی را بر آن داشت که استفاده از آنرا تا جای ممکن برای همگان فراهم آورند.

عینک واقعیت مجازی Happy Meal مک‌دونالد

یکی از نمونه‌های اینگونه فعالیت‌ها فست‌فود زنجیره‌ای مک‌دونالد در سوئد است که بسته‌بندی وعده‌های غذایی شادمانی خود را که با نام Happy Meal برای استفاده کودکان بهمراه یک اسباب‌بازی سرو می‌شد، بگونه‌ای باز طراحی نمودند که بتوان آنرا بمانند یک عینک مقوایی Google Cardboard تا زده و استفاده کرد. این پروژه آموزشی که با نام عینک شادی از آن یاد شده است بایستی به نحوی پیاده‌سازی می‌شد که بتواند از همان بسته‌بندی سنتی وعده‌های غذایی شادمانی برای ساخت عینک بهره بگیرد. همچنین برای سهولت دسترسی شامل لنز‌ها نیز میشد و با استفاده از یک بارکد به کاربر این امکان را می‌داد تا بازی طراحی شده به سفارش مک‌دونالد را که با نام «Se upp i backen» در دسترس قرار دارد اجرا نموده و از آن لذت ببرند.

واقعیت مجازی و مارکتینگ

توانایی احساس حضور در مکانی دیگر فرصتی استثنایی برای فعالان تجاری خلق کرده است تا تجربه استفاده از خدماتشان را بدون هیچ هزینه‌ای برای سایرین ممکن سازند. پیشگام تولید محتوای واقعیت مجازی را می‌توان کمپانی‌های خودرو‌سازی دانست که با خلق تجربه سفر در خودرو‌های تولید شده توسط خود می‌توانند بسیار موفق‌تر از تبلیغات تلویزیونی بر روی مخاطب خود اثر بگذارند. در اکثر این ویدئو‌ها که از پیش کارگردانی شده‌اند شما این توانایی را خواهید داشت که دیدگاهی سوم شخص به تجربه سفر در این خودرو‌ها داشته باشید. نمونه بسیار ابتدایی اینگونه محتوا را می‌توان ویدئوی تبلیغاتی شرکت مرسدس برای سری SL خودرو‌های خود دانست که در کانال ویدئو‌های ۳۶۰ درجه یوتوب قرار دارد.

ویدئوی جنگ‌ستارگان در فیسبوک

نمونه دیگری از اینگونه محتوا را می‌توان تبلیغ فیلم جنگ ستارگان برای اپیزود نیرو برمی‌خیزد متصور شد که در آن تجربه سواری در یک سفینه را برای شما شبیه‌سازی نموده‌اند که همزمان در فیسبوک، یوتوب و اپلیکیشن این فیلم ارائه شد. این تصاویر با القای سرعت و هیجان پرواز، توجه شما را به صحنه‌های پر زد و خورد این فیلم چندین برابر می‌کند که فروش بالای آن نیز شاید شاهدی بر این مدعی باشد که تبلیغات می‌تواند به طرق مختلف اقدام به جذب مخاطب نماید.

کاربری واقعیت مجازی در ایران

تبلیغات ویدئویی و همچنین محتوای چند رسانه‌ای در کشور ما بدلیل هزینه بالای تولید جلوه‌های بصری جذاب بسیار پیش و پا افتاده‌تر از سایر کشور‌های توسعه‌یافته است، اما تولید محتوای چندرسانه‌ای برای تجربه واقعیت مجازی تنها محدود به ابزار می‌شود که تهیه آن نیز با توجه دسترسی آسان و قیمت مناسب تجهیزات فیلمبرداری مرتبط برای همگان ممکن است. از طرفی کاربران تجهیزات هوشمند می‌توانند، با استفاده از اپلیکیشن دوربین گوگل و یا دوربین مقوایی آن اقدام به ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه از اماکن متفاوت نمایند.

نقش رستم در Street View

این سهولت دسترسی به ابزار استفاده و همچنین تولید محتوا نشانگر این موضوع است که تنها محدودیت موجود خلاقیت و انگیزه شما می‌باشد که شانس استفاده از این منابع را برای همگان بصورت یکسان فراهم می‌آورد. در حال حاضر صنعت توریسم بیشترین بهره را از تصاویر واقعیت مجازی می‌برد و هر فرد می‌تواند با استفاده از برنامه استریت وییو گوگل اقدام به انتشار تصاویر ۳۶۰ درجه از اماکن دیدنی اطراف خود بنماید، اما در حال حاضر فعالیت چندان متمرکز و حمایت شده‌ای در این شبکه برای جذب توریست انجام نمی‌شود که البته با در نظر داشتن افزایش استفاده کاربران از تجهیزات همراه شاید از دست دادن چنین فرصت‌هایی تنها نشان از غفلت تاثیر تکنولوژی بر صنعت توریسم کشور باشد.

نمایش خانه در بنگاه بصورت واقعیت مجازی

از طرفی برخی گروه‌ها علیرقم تهیه تصاویر و محتوای مناسب برای استفاده در تجهیزات نمایش واقعیت مجازی آنها را در اختیار عموم قرار نمی‌دهند و تنها به استفاده آنها در وبسایت یا پرزنتیشن‌های خود بسنده می‌کنند که باعث سوختن فرصت‌های بالقوه شبکه‌های اجتماعی خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از یک عکس ۳۶۰ درجه، تمامی محیط مغازه یا بنگاه تجاری خود را برای نمایش عمومی ثبت کرده و این فرصت را برای افراد فراهم آورید که بتوانند تجربه بهتری از خدمات شما بدست آورند.

نمایش کنسرت بصورت واقعیت مجازی

در سایر کشور‌ها استفاده از واقعیت مجازی در کنسرت‌های موسیقی، کمپین‌های انتخاباتی و یا نمایش اخبار مناطق جنگ زده برای بالا بردن میزان اثرگذاری بر روی مخاطب روند رو به رشدی را سپری نموده است که به همه این قدرت را میدهد تا بتوانند بدون صرف زمان گرانبهای خود در اجتماع حضور فعالی داشته باشند. اکنون بالا رفتن ضریب نفوذ تجهیزات هوشمند همراه در میان هموطنان ایرانی پتانسیل استفاده از فرصت‌های مشابه در کشور ما نیز افزایش یافته و در صورتیکه آمادگی لازم برای حرکت به سوی تکنولوژی را نداشته باشیم، ممکن است این شانس را به رقبای خود بدهیم که ما را از میدان خارج کنند.

دیدگاهی بگذارید